Mr.Sale

 

 

 

Címlapos Friss

Lóg egy fonál az égből | Ráskai Szabolcs kiállításának megnyitója

A legrövidebb kiállításmegnyitót - állítólag - Weöres Sándor tartotta, valamikor a hatvanas-hetvenes években. Weöres megjelent a várakozó közönség előtt, éppen úgy, mint most én, felnézett a plafonra és azt mondta: „Lóg egy fonál az égből.” - majd hozzátette: „A kiállítást megnyitom.”
Ez volt minden idők legrövidebb kiállításmegnyitója.
Maguknak nincs ilyen szerencséjük.
 
 
Lóg egy fonál az égből
 
Ráskai Szabolcs mesélte nekem egy forró, nyárvégi délutánon, az izzó pesti aszfalt felett, a Nyugati téren, egy kis presszó teraszán üldögélve, hogy a legrövidebb kiállításmegnyitót - úgy tudja - Weöres Sándor tartotta, valamikor a hatvanas-hetvenes években. Weöres megjelent a várakozó közönség előtt, éppen úgy, mint most én, felnézett a plafonra és azt mondta: „Lóg egy fonál az égből.” - majd hozzátette: „A kiállítást megnyitom.”
Ez volt minden idők legrövidebb kiállításmegnyitója.
Maguknak nincs ilyen szerencséjük.
Most pedig egy másfél órás előadás következik a kortárs képzőművészetről, a grafikáról, a különös egobalanszról és az egó egyensúlytalanságról. Na jó, nem. Inkább tegyük fel azt a teljesen jogos kérdést, hogy: valójában miért is „kell” megnyitni egy kiállítást? Miért nem tesszük csak ki a képeket és kész? Miért jövünk össze és miért ünneplünk és gratulálunk a művésznek? Miért írnak kiállításokról lapok - erről például a Műértő (Kozák Zsuzska, 2018, szeptember. 4. o.) -, és miért van az, hogy egy-egy kiállítás olyan fontos eseménnyé és térré válik? Talán azért, mert egy-egy ilyen kiállításon, ahogy Weöres Sándor mondá: „Lóg egy fonál az égből”?
Próbáltam utánanézni, hogy vajon melyik kiállítás lehetett ez, hogyan is történt pontosan, de végülis mindegy. A történet a lényeg, s azt hiszem ez a történet többről szól, mintsem hogy csupán csak egy kellemes anekdota legyen a végtelenül szimpatikus Weöres Sándorról, az ő különc humoráról, sokkal többről. Arról, hogy amikor egy kiállításmegnyitón együtt vagyunk, akkor „lóg egy fonál az égből”.
Az számomra teljesen világos, hogy igazán egy kiállítást szinte lehetetlen végignézni és teljesen befogadni a megnyitón. Vissza kell menni, egyedül kell lenni a képekkel, időt kell rájuk hagyni. Lehet, hogy ez az idő csak tizenöt perc, lehet, hogy néhány óra, de valamennyit együtt kell lennünk a képekkel, úgy, hogy alig vannak mások jelen. Vannak olyan szerencsések, akik a megnyitókon ki tudják zárni a többi embert és csak a kiállításra koncentrálni, nekem ez nagyon nehezen megy. Talán azért is, mert nekem kell megnyitni, nekem kell elmondani, hogy egészen pontosan milyen fonál és honnan is lóg, és hogy miért pont itt és most?
Az első kiállításmegnyitót minden valószínűség szerint harminc-negyvenezer évvel ezelőtt tartották, amikor először vezették körbe a festett barlangokban a beavatásra várókat. Mert kétség nem fér hozzá, hogy a festett barlangok szent helyek voltak, ahol a képekkel nem csak történeteket, hanem mélyebb, összetettebb jelentéseket is átadhattak egymásnak, melyre a nyelv nem volt elégséges. Olyasmiről szóltak a képek, amiről szavakkal nem lehetett beszélni. Nem csak növények, állatok, emberek voltak a képeken, hanem olyan emberek, akik növények voltak, olyan állatok, akik emberekké váltak. Folyamatos metamorfózisok a képek, állandó átalakulások, olyan vadászatok, ahol végső soron egy volt vad és vadász.
Hogyan, akkor most arról lenne szó, hogy van valami félelmetes rokonság Ráskai Szabolcs - nem egyszer nagyon is humoros - zöldségfejű grafikái és az ősi barlangrajzok között? Nem egyszerűen erről van szó, hanem arról, hogy maga az aktus, a metamorfózisok megrajzolása, s ezeknek a misztikus átalakulásoknak a kiállítása, lényegében ugyanaz, amit az emberiség sok ezer éve természetéből adódóan „csinál”. Nem csak a mást és a különbséget vesszük észre és figyeljük meg a dolgokban, hanem a hasonlóságot és az azonosságot is. Mindkét felismerés az igazság megértésében segít.
Mi az igazság?
Az igazság az, hogy vad és vadász a vadászat során eggyé vált. Az igazság az, hogy művészet és a művészet befogadója összeér, egybefolyik, nem csak egymástól különböző, hanem lényegileg egy. Az igazság az, hogy miközben minden különbözőnek látszik, ugyanakkor valójában minden egy.
Aztán kilépünk a kiállítás teréből, a festett barlangból, ismét egóink terébe, s nem tudjuk úgy levenni énjeinket, úgy egy halomba szórni számtalan arcunk, mint Ráskai Szabolcs tette. Mi mindannyian „valakik vagyunk”, csak mert azt hisszük nem vagyunk mind ugyanannak az egynek a végtelen sok megnyilvánulása. Aki a különbségeket keresi, mindig a különbségeket fogja találni a világban, aki az egyetlent kutatja mindenütt meg fogja látni őt.
Még a zöldségfejű emberekben is.
Főleg abban. Főleg a humorban, a torzban, a különösben. Főleg a levetett arcokban, levedlett énekben, ledobott személyiségekben. Főleg Ráskai Szabolcs nyitott vízióiban. Mert hiszen láthatják, itt „Lóg egy fonál az égből.
A kiállítást megnyitom.”
 
Elhangzott 2018. szeptember 14-én.


KÉPZŐMŰVÉSZET a DRÓTon
 

Frida, Mexikó, Diego

Megnéztük a Frida Kahlo kiállítást Budapesten és most kiderül, hogy a tárlat vajon valóban a kommunizmus mételyét terjeszti-e, vagy valami teljesen másról szól? - Lafferton Luca írása.

Egy kiállítás margójára és Uri Asaf „A rózsa türelme” című kötetének bemutatójához | Illés Andrea beszéde

Benne van a zsidóság, de benne van a magyarság, benne foglaltatik az elvándorlás, a vándorlás, de a hazatalálás érzése-vágya és a békesség óhaja is.

Új bioromantika :: Hermkens Edit képeiről

Hermkens Edit festészete a szabadság művészete, a természet rejtett arcának feltárása, egy új bioromantika, amely csak ránk való tekintettel nem lépett át még a totális absztrakcióba.

Villanások a mérhetetlenről
Kobza Vajk rituális rajzai

Él Szentendrén egy fiatal művész, aki mondhatni több irányból is házasságra lépett a művészettel. Verseket ír, zenét szerez, és – ami most számunkra a legfontosabb – rajzol is. Többirányú kapcsolata immáron jelentős, több mint tíz éves múltra tekint vissza. A következő írás a grafikai munkáiról, és ezáltal egy kicsit róla is szól, illetve arról, hogy miként érdemes hozzá, mint grafikushoz közelíteni.

Parti Nagy Lajos

Mi a közös többszörös?

Rabóczky Judit kiállításának megnyitója

Politikusak ezek a művek, a szó eredeti értelmében, hisz a közösség ügyeiről beszélnek. Hogyha ezek nem közös kérdések, ha saját legbelső életünk, kínjaink, indulataink, révületeink, elhallgatásaink bántásaink és bántódásaink, sértéseink és sérüléseink  nem azok, akkor mi a közös? Mi a közös többszörös?
Mindazonáltal amit látni fognak, az nem a pináról szól...

It's pronounced djoo-ree'-tza.
Gyuricza Gergely képzőművész

2009-ben kezdett el festeni anyja halála után. Autodidakta módon, YouTube-os videókból ismerte meg a festészet alapjait, és már akkortól csak a pop-art irányzatban alkotott. - Szabó Eszter írása Gyuricza Gergelyről és képeiről a DRÓTon.


ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 1.

 
Kétszáz alkotás szerepel a 63. Vásárhelyi Őszi Tárlaton, köztük a DRÓT által Szentendrén kiállított szombathelyi festőművészé, Mészáros Szabolcsé is! A hírre tekintettel Mészáros Szabolcs kiállítását 2016 szeptember 16-ig meghosszabbítjuk, amikor is Szarka Fedor Guido képeit fogjuk a művészek városában kiállítani. Részletek és a tárlatra beválogatott festményről kép itt. -
 

2016 július 29-én nyílt meg és már látogatható az első DRÓT-kiállítás Szentendrén, a festők városában. A kis kiállítások terveink szerint egymást fogják követni a Szerb utca 2 alatti Red Lion étterem előterében. A kiállítást lapunk főszerkesztője, Weiner Sennyey Tibor az alábbi esszével nyitotta meg. 

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 2.

Bali-azúr és tengerifű zöld - Szarka Fedor Guido szentendrei kiállításának megnyitója

Festők és költők a legritkább esetben magyarázzák saját műveiket, pedig azért néha nem ártana pár szót szólni. Különösen, ha a versekről első pillantásra úgy tűnhet, mintha kiszakadtak volna közegükből, s valami ismeretlen világba kerültek. Pedig nem. Mit keres Szarka Fedor Guido festményei között Weiner Sennyey Tibor négy verse? Valójában csak hazatalálnak. Ott vannak most, ahová igazán tartoznak. Onnan közelítek az ő képei felé, ahonnan a legbiztosabban kapcsolódok: a verseim felől. -

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 3.

A változás állandósága - Karsai Zsófia kerámia „képeiről”

A művészek, mondják, kész alkotásokat hívnak meg, olyanok, mint a kisrádió, befogják az adást és közvetítik. Néha recsegve, néha sisteregve, de valami jelet kapnak, s a művésznek semmi mást sem kell tennie, csak ezt a jelet a lehető legtisztábban tovább adnia. A befogadó pedig az, aki felé a jel irányul, aki nélkül mit sem ér az egész, akihez el kell jutnia az üzenetnek. Az üzenet néha nem több, mint, hogy állj meg. Semmi több. Állj meg. Csak ennyi. -

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 4.

A láthatatlan színek festője - Papageorgiu Andrea képeiről

Papageorgiu Andrea nem képeket fest, hanem a fényben úszó színeket festi. A fényben a színt, ami rejtőzik, titkolózik, elbújik előlünk. Fény- és színfestő nő ő.... A megszokás szépsége címmel nyílt kiállítása Papageorgiu Andreának a Lívia-villában Budapesten. A DRÓTon most elolvashatjátok Weiner Sennyey Tibor megnyitóbeszédét. -


Üveg által világosan + Szilágyi Csilla kiállítása a Croatica galériában + VIDEÓ

Milyen Szókratész bürökpohara? Mi az a vitrográfia? Belefér-e egy üvegtálba az egész univerzum? Milyen Amerikában horvát és magyar kettős identitással alkotni? Szilágyi Csilla vezetett körbe minket a budapesti Croatica központban rendezett kiállításán. Ha van tíz perced és csodálatos tárgyakat akarsz látni, akkor ezt a videót nézd meg! -

Van tíz perced fiatal, kortárs, magyar képzőművészek munkáira? Akkor ezt a videót látnod kell!

Szánj tíz percet a művészetre és gyere velünk - legalább virtuálisan - a fiatal, kortárs képzőművészek kiállítására, ahol az egyik alkotó Juhász Gergő vezet körbe, bemutatva társai és saját művészetét. Most bepillanthatsz a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2016-ban diplomázó, képgrafika szakos hallgatóinak budapesti kiállításba. -

Anyának lenni művészet - Kiss Márta interjú

„A mai világban nincs megadva az anyaság kellő tisztelete” - mondta Kiss Márta festőművész, akinek március 26-án nyílik legközelebb kiállítása. De beszélt nekünk angyalokról és emberekről, festészetről és gyermekvállalásról, a kisgyermekes anyák helyzetéről és a vega konyháról.  -

A felcsúti pottyantós - Baranyai Levente képei elé

A csúti pottyantóst látjátok? Az nem az, hanem egy diktátor végbele, melybe mindenkit, aki elfogadja és hajbókol hozzá, sőt azokat is, akik kussolnak - egyébként különösen azokat: belepasszíroz. Végbélkúpok lesztek hamarosan mind, vagy, ami annál is rosszabb, biodíszlet ott, ahol egy nemzet tűnik el. - Baranyai Levente kiállítását ezzel az írással nyitotta meg a Hadik Kávéházban Weiner Sennyey Tibor. -

Az elszabadult vasgyerekekről

„…ez egy ilyen kollektív kölyök-tudatalatti…” - Freund Éva esszéje Rabóczky Judit új szobrairól. 

A tavasz festészete - KULTÚRPART 2015.

Megvolt ez a cseresznyevirágzás valamelyik távoli tavaszon, és szemlélted már hanyatt dőlve a lombokat így. Megvolt, de lefotózni nem lehet az ilyesmit, az nem idéz illatokat így sosem. Kontra Ágnes képeiről. -

Rabóczky Judit, a Királynő - Völgyi Tóth Zsuzsa írása

Nézzék, közelről csodálják a Királynőt. Nincs koronája, ellenben van öntudata. Tehetsége, remek művészete, finom érzéke. Ő Rabóczky Judit, a Királynő, akinek nem kell a Király. Völgyi Tóth Zsuzsa nyitotta meg a Fészekben Rabóczky Judit kiállítását azzal az írással, amit itt és most a DRÓTon olvashattok. -

Művészettel a környezetvédelemért – Bubla Éva és Lilli Tölp kiállítása Indiában

Az elmúlt hónapban tizenegy művész vett részt a nyugat-indiai Pune városában közös alkotói programon, köztük egy magyar is: Bubla Éva, aki észt alkotótársával, Lilli Tölppel a város természeti, ökológiai vonatkozásait vizsgálta és dolgozta fel alkotásaiban. A DRÓTon most leírást és néhány képet láthattok az indiai kiállításukról. -

Üvegköltemények szerzője + VIDEÓ

Nem csak kutyákról, nem csak irodalomról, nem csak üvegékszerekről beszélgettünk Czapáry Veronika író, költő, üvegművésszel és Sárfi Gabriella főkoordinátorral a Dumtsa Korzó Fesztiválon, Szentendrén.  -

Tornyokat építetek magyarok! - Szarka Fedor Guido képei a MÜSZIben + VIDEÓ

Szarka Fedor Guido T O R O N Y című kiállításán jártunk Művelődési Szinten. Interjút láthatnak az alkotóval és részleteket a megnyitóból. -

Videó és részletek a DRÓTon. - Mi az az āratī? - Látogatás Szarka Fedor Guido műtermében + VIDEÓ

Szarka Fedor Guido kiállítása április elsején nyílik a győri Esterházy-palotában. Műtermében látogattuk meg a művészt, ahol nem csak a most nyíló kiállításról, és az új képekről, hanem a rombolás és építés misztériumáról is beszélgettünk.

Ez az āratī! - Rácz Géza beszéde Szarka Fedor Guido kiállításának megnyitóján + VIDEÓ

Az emberiség számára három ajándék adatott meg. Az egyik a filozófia, a második a vallás és a harmadik a művészet. - mondta Rácz Géza, a Kagylókürt folyóirat főszerkesztője április elsején Győrben, a Rómer Flóris Múzeumban, ahol ezekkel a szavakkal nyitotta meg Szarka Fedor Guido nagyszabású kiállítását. A DRÓTos videónkon keresztül most meghallgathatjátok a megnyitóbeszédet és bepillanthattok a kiállításba, amely 2016. május 1-ig látogatható. -

Most vasárnap Győrben Szarka Fedor Guido kiállítását nem csupán megnézhetjük, de közelről is megismerkedhetünk a művész alkotómódszereivel, sőt ki is próbálhatjuk azokat. Az Āratī kiállítás megnyitóján is ott voltunk, meglátogattuk a műtermében Guidót, most pedig Zemlényi-Kovács Barnabás rövid elemzését közöljük a tárlatról, melyet május elsejéig lehet megtekinteni Győrben. Írás, részletek és művészet: a DRÓTon. Ha tetszett: add tovább! -

Mi a titka szimmetriának? - Szarka Fedor Guido SYMMETRICON c. kiállításának megnyitója.

Ezek a felismerések, ezek a kis szimmetriák vezethetnek a nagy szimmetriákhoz, akár a fraktálokig, sőt, a teremtésben levő szervező erő, a végtelen rend, az Örök Egy megértésig. Vagyis, amikor Szarka Fedor Guido symettriconokat alkot és állít elénk különböző technikákkal, akkor istenbizonyítékokat mutat fel. Nem mást tesz a képzőművészet eszközeivel, mint amiről Aquniói Szent Tamás beszél a quinque viae, vagyis az istenbizonyítás öt útja során, vagy amit mi tehetünk, amikor megforgatunk egy tobozt az orrunk előtt. Az organikus, élő formák, mint az arcok és a fák tükrözése egyszerre tudás és vallás, egyszerre szépség és bölcsesség, egyszerre asztrológia és ayurvéda, egyszerre Nakula és Sahadéva. -

 

DRÓTkonyha

Hogyan főzzünk spagettit? - Főzés Mészáros Szabolcs festőművésszel - DRÓTkonyha1.

Egyedülálló főzőműsort közvetít mától néha a DRÓT! Itt van végre a DRÓTkonyha! :) Milyen művészien főzni művészekkel? Milyen egy igazi spagetti, amit Mészáros Szabolcs festőművész készít nekünk szombathelyi műtermében? Miért fontos a víz és a táj? Miért jó ázó kocsikat festeni? Miért kell és hogyan lehet a paradicsom héját szakszerűen eltávolítani? A DRÓTkonyha első filmjéből kiderül. Ha tetszett: add tovább! :) -

Fogyasztható művészet - ehető képek és iható szavak - DRÓTkonyha2

Gyakran ér minket a kritika, hogy teljesen elszállt dolgokat is közlünk. Ezt  visszautasítjuk, és nagy örömmel ajánljuk figyelmetekbe a DRÓTkonyha második részét, amelyben megtekinthetitek Nagy Zsófia festőművész ehető képeit és meghallgathatjátok Dobai Bálint költő iható haikuit. Zabálni fogjátok! Vagy nem. Mindenesetre megköszönjük, ha megosztjátok :) -

 

 

 

 

 

  • Ráskai Szabolcs
  • Weöres Sándor
  • kiállítás megnyitó
  • képzőművészet
  • Debrecen
  • b24
  • Művészet