Mr.Sale

 

 

Címlapos Friss

Művészettel a környezetvédelemért – Bubla Éva és Lilli Tölp kiállítása Indiában

Az elmúlt hónapban tizenegy művész vett részt a nyugat-indiai Pune városában közös alkotói programon, köztük egy magyar is: Bubla Éva, aki észt alkotótársával, Lilli Tölppel a város természeti, ökológiai vonatkozásait vizsgálta és dolgozta fel alkotásaiban. A DRÓTon most leírást és néhány képet láthattok az indiai kiállításukról. 

 
 
Bearth
Bubla Éva és Lilli Tölp kiállítása Indiában
 
„Földből lett minden és oda tér meg minden a földbe.”
(Xenophanész)
 
 
(A képek nagyban megtekinthetőek a cikk alján lévő galériánkban a kis ikonokra kattintva.) 
 
A nyugat-indiai Pune városközpontjában található TIFA Working Studios egy kortárs művészeti intézet, alternatív oktatási platform, amely mentorprogramjaival teret ad interdiszciplináris művészeti projekteknek, valamint a művészetek, design, innováció és fenntarthatóság köré épülő együttműködéseknek. 
2016. március 14 - április 10. között, TIFA tizenegy művésznek adott otthont és alkotóteret az Artel2016 program keretében. A program tematikája szerint az alkotók a hely szellemét és identitását járták körül és dolgozták fel helyspecifikus munkáikban. Egy hónap kutató- és alkotómunka, kiállítással zárva.
A résztvevő művészek között szerepel egy magyar név is, Bubla Éva, aki észt alkotótársával, Lilli Tölppel közösen a város természeti, ökológiai vonatkozásait vizsgálta és dolgozta fel alkotásaiban. 
 
Bubla Éva fiatal magyar alkotóművész, akinek festőművész gyökerei a létezés formáit és változatait kutatják, installációi szorosan kapcsolódnak ember és környezetéhez, aktuális szociális és ekológiai kérdéseket feszegetnek.
 
Lilli Tölp fiatal észt újmédia és performance művész, aki a művészetek és tudományok kognitív, vizuális, kísérleti és narratív aspektusait kutatja. Éva és Lilli 2014 óta dolgozik együtt, 2015 augusztusában alapították Green Root Lab nevű természetművészet szervezetüket, amely a művészet és technológia határán és nyelvén kiállításokat, közösségi projekteket, valamint zöld megmozdulásokat szervez.
 
Indiai projektjük a Bearth nevet viseli, ami egy angol szójátékkal élve, már önmagában egy burkolt üzenet: születés/Föld.
 
A projekt Pune városának szociális és ekológiai adottságait vizsgálja, vitatja, arra reflektál. Helyi és globális vonatkozásokban kutatja az urbanizáció, a vegyszerekkel való mezőgazdálkodás és egyéb kereskedelmi tevékenységek hatását a tájra és a természeti tér identitására, objektek, hangok, képek, közösségi tevékenységek keretében.
 
India mezőgazdálkodó ország, a műtrágyát és vegyszeres növényvédőszereket alkalmazó gazdálkodásnak köszönhetően azonban rohamosan romlik a termőföld minősége, a termés apad, és évente gazdálkodók tízezrei öngyilkossággal vetnek véget eladósodásuknak, különösen az alkotóprogramnak otthont adó Maharashtra államban.
 
Az alkotók Breathing (Lélegzet) c. kinetikus installációja ennek ad hangot, a folyamatosan mozgó avar a föld, Földünk élő, lélegző minőségére utal. Shifted (Elmozdulás) c. munkájuk az urbanizáció hatására jelentkező tendenciát tükrözi, ahol az ember elidegenedik, elszakad környezetétől. Az installáció egy személyes viszony, kötődés felépítését ösztönzi ember és az őt körülvevő természeti tér és valóság között. Videoinstallációjuk a termőföldben élő számtalan mikroorganizmus létére hívja fel a figyelmet, melyek léte alapfeltétele az egészséges termőföld és termésnek, amelyek azonban elpusztulnak a föld vegyszerekkel való kezelése folyamán.
A projekt a közönséget, a közösséget is bevonja.
 
Vidéki és városi gazdálkodókkal,  agrárkutatókkal, aktivistákkal együttműködve egy „közösségi vetőmag bank” (community seed bank) felépítését indították el az alkotók,
 
mintegy válaszul a mezőgazdaságot és a gazdálkodók életét sújtó megpróbáltatásokra. A bank egy mobil gyűjteményként funkcionál; organikus vetőmagokkal rendelkezik, platformként szolgál gazdálkodók és gazdálkodások közti vetőmagadományoknak és -cserének. Az alkotók távozása után a bank működését és fenntarthatóságát egy helyi gazdálkodás biztosítja.

Éva és Lilli folytatják kutatómunkájukat, májusban Közép-Indiában land art munkákon dolgoznak helyi alkotókkal együttműködve, júliusban pedig a nemzetközi Kochi Biennálénak helyet adó Durbar Hallban szerepelnek munkáikkal.

(-i-)


KÉPZŐMŰVÉSZET a DRÓTon

Most vasárnap Győrben Szarka Fedor Guido kiállítását nem csupán megnézhetjük, de közelről is megismerkedhetünk a művész alkotómódszereivel, sőt ki is próbálhatjuk azokat. Az Āratī kiállítás megnyitóján is ott voltunk, meglátogattuk a műtermében Guidót, most pedig Zemlényi-Kovács Barnabás rövid elemzését közöljük a tárlatról, melyet május elsejéig lehet megtekinteni Győrben. Írás, részletek és művészet: a DRÓTon. Ha tetszett: add tovább! Az értő szellem derűje - Szarka Fedor Guido győri kiállításáról

Szarka Fedor Guido T O R O N Y című kiállításán jártunk Művelődési Szinten. Interjút láthatnak az alkotóval és részleteket a megnyitóból. Tornyokat építetek magyarok! - Szarka Fedor Guido képei a MÜSZIben - VIDEÓ

Gyakran ér minket a kritika, hogy teljesen elszállt dolgokat is közlünk. Ezt  visszautasítjuk, és nagy örömmel ajánljuk figyelmetekbe a DRÓTkonyha második részét, amelyben megtekinthetitek Nagy Zsófia festőművész ehető képeit és meghallgathatjátok Dobai Bálint költő iható haikuit. Zabálni fogjátok! Vagy nem. Mindenesetre megköszönjük, ha megosztjátok :) Fogyasztható művészet - ehető képek és iható szavak - DRÓTkonyha2

Egyedülálló főzőműsort közvetít mától néha a DRÓT! Itt van végre a DRÓTkonyha! :) Milyen művészien főzni művészekkel? Milyen egy igazi spagetti, amit Mészáros Szabolcs festőművész készít nekünk szombathelyi műtermében? Miért fontos a víz és a táj? Miért jó ázó kocsikat festeni? Miért kell és hogyan lehet a paradicsom héját szakszerűen eltávolítani? A DRÓTkonyha első filmjéből kiderül. Ha tetszett: add tovább! :) Hogyan főzzünk spagettit? - Főzés Mészáros Szabolcs festőművésszel - DRÓTkonyha1. 

„A mai világban nincs megadva az anyaság kellő tisztelete” - mondta Kiss Márta festőművész, akinek március 26-án nyílik legközelebb kiállítása. De beszélt nekünk angyalokról és emberekről, festészetről és gyermekvállalásról, a kisgyermekes anyák helyzetéről és a vega konyháról.  Anyának lenni művészet - Kiss Márta interjú

A csúti pottyantóst látjátok? Az nem az, hanem egy diktátor végbele, melybe mindenkit, aki elfogadja és hajbókol hozzá, sőt azokat is, akik kussolnak - egyébként különösen azokat: belepasszíroz. Végbélkúpok lesztek hamarosan mind, vagy, ami annál is rosszabb, biodíszlet ott, ahol egy nemzet tűnik el. - Baranyai Levente kiállítását ezzel az írással nyitotta meg a Hadik Kávéházban Weiner Sennyey Tibor. A felcsúti pottyantós - Baranyai Levente képei elé

„…ez egy ilyen kollektív kölyök-tudatalatti…” - Freund Éva esszéje Rabóczky Judit új szobrairól. -  Az elszabadult vasgyerekekről

Megvolt ez a cseresznyevirágzás valamelyik távoli tavaszon, és szemlélted már hanyatt dőlve a lombokat így. Megvolt, de lefotózni nem lehet az ilyesmit, az nem idéz illatokat így sosem. Kontra Ágnes képeiről. - A tavasz festészete - KULTÚRPART 2015.

 

 

  • Bubla Éva
  • Lilli Tölp
  • környezetvédelem
  • művészet
  • India
  • Művészet