Mr.Sale

 

 

 

Címlapos Friss

Ne hagyd ki! - KORTÁRS TÁNC, BUTOH, PERFORMANSZ, KIÁLLÍTÁS, WORKSHOP 5 napig Budapesten

A 2009-ben Butoh Fesztiválként indult program, ma a régió legjelentősebb, az ázsiai kortárs non-verbális előadóművészeteket bemutató, a két kontinens közötti művészeti együttműködéseknek teret adó programmá nőtte ki magát. Részletes program, ajánló, fotók és videó a DRÓTon.

 
 
4. BODY.RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálé
KORTÁRS TÁNC, BUTOH, PERFORMANSZ, KIÁLLÍTÁS, WORKSHOP
2015. augusztus 25-30. 
Magyar Nemzeti Galéria
Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum
 
 
A negyedik alkalommal megrendezésre kerülő esemény, idén először lép ki teljes mértékben a színházi keretek közül. A Magyar Nemzeti Galériával, valamint a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeummal együttműködve a meghívott produkciók különleges helyszíneken kerülnek bemutatásra: a Budavári Palota báltermében és az Andrássy úti múzeum közelmúltban átadott, megújult kertjében.  
 
A biennálé szervezőjének, az Érintéspont Művészeti Alapítványnak kiemelt célja, hogy Magyarországon és lehetőség szerint, a régióban, bemutassa a Távol-keleti előadóművészetek legújabb irányzatait, elősegítse a kulturális és művészeti kapcsolatok kiépítését, a közös munkát Kelet-Európa és a Távol-Kelet között. Az év folyamán zajló programok mellett a biennálé koncentrált formában kínálja mindezt az érdeklődőknek. 
 
A kezdetben a butoh (japán avantgárd) előadásokra fókuszáló fesztiválprogramban, évről-évre fokozatosan megjelentek a műfaj szoros határai közé nem sorolható, de a butoh filozófiáját tükröző előadások, kortárs tánc produkciók és performansz akciók is.
 
Az idei programban határokat feszegető, radikális, fizikai, ugyanakkor erős érzelmi töltettel bíró előadásokat láthatunk, melyek többsége tradicionális gyökerekből merít, inspirálódik. 
 
KOMINAMI Yuko élőzenei kísérettel előadott Mayu szólójának témája az újraszületés, újra megszületés, az élet-halál körforgás. A butoh előadó a születő mozdulatok „köztes” mozdulataival kísérletezik. Az „élet” összetett és töredezett mozdulatait próbálja megmutatni. Valentin TSZIN butoh táncának központi szereplői a térdei: azok „roncsolása” és az így keletkező feszültségből táplálkozó erők felszabadulása.
 
A Japánban megrendezett Yokohama Dance CollectionEX koreográfusi versennyel együttműködve érkezik Budapestre két produkció:
 
a japán kortárs tánc legfiatalabb generációját képviselő KUROSU Ikumi és KATORI Naoto alkotópáros
 
férfitestekre koreografált érzékenységgel és finomsággal átitatott darabja. És a számos díjat nyert koreai koreográfus KIM Boram, társulatával, az Ambiguous Dance Company-val, aki a zene és a tánc csíráihoz próbál visszatérni, hogy a hangot vizsgálja a zene előtt, a mozdulatot a tánc előtt. 
 
Az Izraelben élő, olasz származású Andrea Costanzo MARTINI szólója ön-leleplezés. Arvo Pärt meditatív hangzásvilágát és az olasz TV-shop ikonikus figurájának, Vanna Marchi-nek hisztérikus sikoltozását futóléptekkel, ugrásokkal, lopódzó és féktelen mozdulatokkal önti mozgásba.
 
Idén először szerepel a fesztivál programjában performansz művészet. A Kínából érkező művészek akcióikban más-más kérdést boncolgatnak:
 
LIU Wei az egyéni és a kollektív erőviszonyok közötti kapcsolatot vizsgálja, elsősorban a „Kínai Álom” szlogenjének tükrében; HE Liping az akciófestészetből merít, amit a jelenkor művészeinek temperamentumával és kifejező eszközeivel ötvöz; GAO Yuan az emberi testet kutatja a Kelet-Nyugat kontextusában; Esme WANG Xiaozhou a mindennapi tárgyaink által generált viselkedésformák és a tárgyak saját nyelvét keresi.
 
A biennálé talán legkülönlegesebb programja a szombat délután zajló
 
Hopp Kert Show, melynek keretében a fesztivál művészei hét helyszín-specifikus performanszot adnak elő az idén újjászülető kertben,
 
mellyel párhuzamosan látogatható lesz a múzeum Az indológus indián – Baktay Ervin emlékezete c. kiállítása is.
 
Batarita nyitóelőadásával és egy kamara kiállítással tisztelgünk az idén eltávozott MUROBUSHI Ko előtt. A kísérletező test 1969-2015 c. kiállítás a butoh egyik legmeghatározóbb mesterének a munkásságába nyújt bepillantást.
 
És aki mozogni szeretne, KOMINAMI Yuko butoh óráján megkísérelheti kideríteni, hogy mi az, amije már van, mit kell lerombolnia, eldobnia, vagy éppen „nevelgetnie” tánc közben, hogy felépítse saját zsigeri improvizációs és kompozíciós képességeit; KIM Boram kortárs tánc óráján, pedig felszabadultan öntheti mozdulatba a zene minden egyes hangját. 
 
 
 
Program
 
Aug.25-27. 
17:00–19:00 Workshop | KOMINAMI Yuko (JPN): BUTOH improvizáció és kompozíció
19:30-21:30 Workshop |  Ambiguous Dance Company (KOR): TEST, HANG, FELSZABADULT ÖSSZHANG
 
Aug. 26.
21:00-22:00 Hopp kertmozi 
 
Aug.28-30.
19:00-23:15 Kiállítás | MUROBUSHI Ko: A kísérletező test 1969-2015
 
Aug.28.
20:30-22:15
Előadás – Tripla-est 
BATARITA (HUN):  OTTHAGYOTT otthagyott árnyék 
Valentin TSZIN (RUS): Mono és a térdek szörnye. 
LIU Wei (CHN): < ever >
 
22:15-22:55 Közönségtalálkozó 
 
Aug.29.
15:00-18:00 Hopp Kert Show 
Helyszín-specifikus performanszok, kiállítás.
 
20:30-22:15
Előadás – Tripla-est 
HE Liping (CHN): egy kiállítás születése 
KUROSU Ikumi - KATORI Naoto (JPN): ÚJRA:OSZTÁS 
Andrea Costanzo MARTINI (ITA/ISL): Mi történt Torinóban? 
 
22:15-22:55 Közönségtalálkozó 
 
Aug.30.
20:30-22:15
Előadás – Tripla-est 
Tanta Group (CHN): Cím nélkül 
Ambiguous Dance Company (KOR): Hiba 
KOMINAMI Yuko – Tomàs TELLO (JPN-PER): MAYU
 
22:15-22:55 Közönségtalálkozó 
 

www.bodyradical.com


KAPCSOLÓDÓK

Amikor megtudtam, hogy Stenszky Cili – azóta DRÓT-szerkesztő – Koreában tölt önkéntesként három hónapot, megadtam neki Batarita címét, aki szintén kint volt éppen, és aki hat hónapra kapott koreográfusként meghívást ebbe a lüktető ázsiai országba. A legnagyobb vidéki nagyvárosban, Budapestnél kétszer nagyobb méretű Busanban találkoztak, elmondásuk alapján a mézkenyér és a halpiac között egy főtéri kávézóban, ahol táncról és művészetről, befogadásról és elfogadásról, Magyarországról és Ázsiáról beszélgettek. Ezt a beszélgetést olvashatjátok. (wst) -  Ázsia és Európa között - „Magyarország? Tudom! Ott van Európa mellett!” - beszélgetés Batarita táncos-koreográfussal a DRÓTon.

Bizonyos szinten teljesen mindegy, hogy emberek vagyunk, vagy fűszálak, vagy egy hegy. A rajtunk átfutó energiákon, az általunk generált hatásokon múlik, hogy mennyire létezünk.  Batarita filozófiája

"Ne legyünk szégyenlősek és álszentek, sem mint táncosok, sem mint nézők, sem mint testben élők. A test sokszor jobban beszél, mint gondolnánk, és e négy nő mesteri szintre vitte ezt a nyelvet." - Batarita, a butoh tánc  egyik legjelentősebb magyar képviselője december 7-én tánc workshopot tart Budapesten, ez alkalomból közöljük korábbi előadásáról Stenszky Cecília írását.A nő teste

Batarita előadásainak az első tíz-tizenöt perce pokoli tud lenni. Kegyetlen tánc a javából, az előadó képes a végső határokig elmenni, hirtelen még azt sem érted, hogy kerültél ide. - Weiner Sennyey Tibor: Tizenöt perc kegyetlen tánc - KULTÚRPART



KAPCSOLÓDÓK

Volt indián és volt Indiában. Jógázott, de nem volt jógi. Ismerte a csillagjóslást, de nem jósolt. Lehetett volna festő, de inkább írt és utazott. Lefordította a Bhagavad Gítát és a Huckleberry Finnt is, Homo Ludens címmel önéletrajzot írt, és most kiadtak róla egy majdnem ötszáz oldalas tanulmánykötetet. Saly Noémi szerint pedig egy igazán jó ember volt. Ki az? A könyvbemutatón készült videóból a DRÓTon most megtudhatod. Az indológus indián - (VIDEÓ)

 

  • butoh
  • tánc
  • performansz
  • kiállítás
  • Workshop
  • Batarita
  • Hopp Ferenc Múzeum
  • Művészet