Címlapos Friss

„Nem akartunk Holocaust Best of-ot csinálni” - SAUL FIA BUDAPESTEN

Harminc éve nem részesült magyar nagyjátékfilm olyan magas rangú elismerésben, mint a Zsűri Nagydíja a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, hazai elsőfilmes pedig pontosan 46 éve nem került a versenyprogramba. Nemes Jeles László alkotása, a Saul fia mindezt elérte, sőt többet: Cannes-ban összesen négy díjat kapott és várhat még rá számos elismerés. Mit lehet elmondani egy filmről, amiről már szinte mindenkinek van véleménye, de a többség még nem látta? Ott voltunk a sajtótájékoztatón, leadjuk a drótot.

 

Jó hangulatú, csaknem kétórás sajtótájékoztatót tartottak a Saul fia alkotói Budapesten, május 28-án. A rendező Nemes Jeles László és a főszereplő Röhrig Géza mellett jelen volt a társforgatókönyvíró Clara Royer, Molnár Levente színész, Sipos Gábor és Rajna Gábor producerek, Zányi Tamás a film hangmérnöke, Matthieu Taponier vágó, Rajk László látványtervező és Zabezsinszkij Éva casting director, akik beszéltek az alkotásról mint filmről, bemutatták elkészültének mesterségbeli, szakmai oldalát.

Nemes Jeles László

A holokauszt tabu témái közül az egyik utolsó a Sonderkommando működése.

A haláltáborok foglyaiból álló „különítményt” kényszerítették a gázkamrák körüli munkákra, a megsemmisítésre ítéltek beterelésére és a holttestek krematóriumba szállítására. A Sonderkommando tagjaira mint a titkok őrzőire biztos halál várt néhány hónapon belül. Ebben a felfoghatatlanul kegyetlen közegben játszódik Nemes Jeles László filmje. Itt találkozunk Saul Ausländerrel, aki az egyik holttestben a saját fiát véli felismerni és onanntól nem a szökés vagy a túlélés lesz élete egyetlen célja, csakis az, hogy a fiúnak megadja a végső tisztességet, a hagyományos temetést.

A rendező a sajtótájákoztatón elmondta, hogy a sonderkommandósok titokban írt, fennmaradt jegyzeteit olasva jutott a forgatókönyvírás gondolatáig. Amikor az ötlettel megkereste Clara Royer-t (a filmet eredetileg Franciaországban készültek leforgatni, többségben francia alkotókkal), ő már tudta, hogy Nemest régebb óta foglalkoztatja a téma és örömmel vállalt részt a munkában. A forgatókönyvvel Franciaországban az utolsó körig eljutottak, végül mégsem kaptak anyagi támogatást, mert bár a döntnökök úgy ítélték meg, hogy ennek a filmnek el kell készülnie, mégis rizikósnak találták, így került végül a Magyar Nemzeti Filmalap elé. Royer leszögezte, hogy

nem az volt cél, hogy afféle „Holocaust Best of” készüljön,

sokkal inkább az emberi történet bemutatására akarták fektetni a hangsúlyt.

A Sault alakító

Röhrig Géza szerint „Magyarországon az emberek elkezdtek nem törődni egymás fájdalmával”

- ezért tartja fontosnak, hogy a filmet minél többen lássák és beszéljenek róla. Mivel nem profi színész, adódott a kérdés, hogyan készült fel a szerepre? Elmondta, hogy a témában való alapos elmélyülésen, olvasáson kívül sokat segített, hogy rengeteget próbáltak és azalatt megszokta a kamera közelségét. A felkészülést és a munkafolyamatot úgy írja le, mint egy „epidurális érzéstelenítést”, folyamatos zsibbadtság, a Sonderkommandós élete egy folytonos, változatlan borzalom, amibe a váraltan felismerés betör.

Röhrig Géza

Röhrig kiválasztásával némi rizikót vállaltak a készítők, Zabezsinszkij Éva casting director beszámolójából megtudtuk, hogy a kezdetektől egy zárt, titkokkal teli arcot kerestek. Az ismert színészek eleve kiestek és már-már úgy tűnt, hogy megtalálták a főszereplőt, amikor ráeszméltek, hogy a körükben ül Saul, és az nem lehet más, mint Röhrig Géza.

Molnár Levente

Molnár Levente a Kolozsvári Állami Magyar Színház színésze

ugyancsak nehéz feladat előtt állt a Saul fiában, minimális színészi játékkal kellett megjelenítenie a figuráját. Szerinte nagyban hozzájárult a sikerhez az a bizalom, amiel a rendező fordult a színészek felé, akik maguk alakíthatták ki a karakterüket.

A nézők figyelmének folyamatosan „egy csatornában” tartása kihívás elé állította az operatőr (Erdélyi Mátyás) mellett a vágót is.

Matthieu Taponier elmesélte,

hogy más produkcióktól eltérően igen szoros együttműködésre volt szükség kettejük között. Nemes hozzátette, hogy „végig a szakadék szélén” táncoltak a forgatással, mert a snittek végét pontosan tudták, így ezekhez ragaszkodni kellett, különben szétesett volna az egész kép világ.

Matthieu Taponier

„Ez a film nem szereti a zenét” - mondta Melis László. Hagyományos értelemben nem is volt terben a zene, a film alatt zörejekből és alaphangokból kreált hanghatások szólnak.

Cannes-ban Vulcanus-díjjal ismerték el Zányi Tamás hangmérnöki munkáját,

amelyről elmondta, hogy a cél, hogy egy önálló hang-világgal tegye teljesebbé az alkotást, úgy látszik, megvalósult. A munkát nehezítette, hogy külön oda kellett figyelni arra, hogy a különféle mozitermekben másképp szólalhat meg a film.

Zányi Tamás (hátul: Rajk László)

Végül megtudtuk, hogy Nemes Jeles László már tervezi következő filmjét, melyen több mostani alkotótársával együtt dolgozik. Az 1910-es történet, Budapesten játszódik és egy fiatal nőről szól.

A magyar mozikban június 11-től látható a Saul fia - előzetes:

 


KAPCSOLÓDÓK

Érintve vagytok és érintve vagyok. Mégis meg kell próbálni tudatosan hozzáállni, meg kell próbálni megérteni és meghaladni. Túljutni. Még ha lehetetlen is. Még ha érthetetlen is, hogy teljesen természetes ma Magyarországon a hétköznapi antiszemitizmus. Zsidótemetőt feldúlni, vagy csak kicsit zsidózni a lehető legtermészetesebb. Vagy mégsem? Szerintetek? Versem margójára írom mindezt.Ez meg zsidó!  - avagy a hétköznapi antiszemitizmus 

Az utóbbi idők filmes felhozatalából ajánlunk három – egy magyar, egy lengyel és egy angol – filmet a szürke novemberi hétvégére. Nézzetek meg őket, ha még nem láttátok és írjátok meg a DRÓTnak, hogy melyik mennyire tetszett. - Három baromi jó film

A ma 59 éves Tarr Bélával 11 évvel ezelőtt készítettünk egy interjút, ami akkor a Szegedi Egyetem bölcsészkarának lapjában, a Bölcsőben jelent meg. Az interjú szövegéről sokáig azt hittük, hogy elveszett. Most meglett. Közöljük. Az elveszett interjú – beszélgetés Tarr Bélával

  • film
  • satjótájékoztató
  • saul fia
  • son of saul
  • holokauszt
  • sonderkommando
  • Nemes Jeles László
  • Röhrig Géza
  • Clara Royer
  • Molnár Levente
  • Matthieu Taponier
  • Látható