Címlapos Friss

A változás állandósága - Karsai Zsófia kerámia „képeiről”

A művészek, mondják, kész alkotásokat hívnak meg, olyanok, mint a kisrádió, befogják az adást és közvetítik. Néha recsegve, néha sisteregve, de valami jelet kapnak, s a művésznek semmi mást sem kell tennie, csak ezt a jelet a lehető legtisztábban tovább adnia. A befogadó pedig az, aki felé a jel irányul, aki nélkül mit sem ér az egész, akihez el kell jutnia az üzenetnek. Az üzenet néha nem több, mint, hogy állj meg. Semmi több. Állj meg. Csak ennyi.
 
 
Weiner Sennyey Tibor
 
A változás állandósága
 
Karsai Zsófia kerámia „képeiről”
 
 


A  DRÓT  bemutatja
 
Új forradalom 
 
a művészetben
 
kiállítás sorozatának 
harmadik részét:
 
Karsai Zsófia
 
keramikus művész kiállítását
Szentendrén, a Szerb utca 2.alatt, 
Red Lion Pub kiállítóterében
(A kiállítás megtekinthető december 5-ig.)

„Tudva, látva, érezve mi zajlik körülöttem a világban, azt az utat választottam, hogy a műtermemben nem tükrözöm, kritizálom, elemzem azt, hanem törekszem egy kis pihenőt adni a szemlélőnek és persze magamnak is ebben az őrületben. A képeimet átjáróknak szánom a lecsendesülés felé.” – írja Karsai Zsófia, s nekünk ebből kell kiindulnunk, ebből kell megértenünk az ő „képeit”. Úgy kell ezekkel a képekkel találkoznunk, mintha nem lenne semmi de semmi másunk, csak ez a vallomással felérő két mondat.

És már ez önmagában lehetetlen feladat.
Hogyan is tudnánk úgy belépni egy kiállításra, odaállni egy műalkotáshoz, hogy önmagunkat feladjuk? Hogyan tudnánk csak egyszerűen „pihenni”? Hogyan tudnánk „lecsendesülni”? Hogyan tudnánk azon az „átjárón” átlépni?
Amikor elkezdek beszélni Karsai Zsófia „képeiről” – és azt, hogy „képek” minduntalan idézőjelbe kell tennem, mert koránt sem vagyok biztos benne, hogy képeket látunk, a képek által terhelt világunkból kilépve, midőn Karsai Zsófia kiállítására belépünk –, szóval, amikor elkezdek beszélni mindarról, ami most körülvesz, máris megszólal valaki vagy valami, ami bennem lakozik, s amely legalább olyan alkotója ezeknek a műalkotásoknak, mint aki készítette őket.
Alkotó és befogadó közösen hozza létre a művet. Befogadó nélkül a festmény csak festék és vászon, a zenemű, csak kotta, a könyv csak tinta és papír.
Vannak persze elméletek, melyek szerint az igazán nagy művekből őriz egyet-egyet a Mennyek képtárában, könyvtárában, és koncerttermében az Örök Egy, de ugyanezen elképzelések szerint a művek előbb voltak ott, s csak utána jelentek meg itt, a Földön, ahol egyedül a változás állandósága biztos.
A művészek, mondják, kész alkotásokat hívnak meg, olyanok, mint a kisrádió, befogják az adást és közvetítik. Néha recsegve, néha sisteregve, de valami jelet kapnak, s a művésznek semmi mást sem kell tennie, csak ezt a jelet a lehető legtisztábban tovább adnia. A befogadó pedig az, aki felé a jel irányul, aki nélkül mit sem ér az egész, akihez el kell jutnia az üzenetnek. Az üzenet néha nem több, mint, hogy állj meg. Semmi több. Állj meg. Csak ennyi.
Adhatunk nekik címet, adunk is címet, de valójában olyanok ezek a „képek”, mint az angolkertekben a tájban elhelyezett, szemet rabul ejtő panteonok és romvárak, függőkertek és madárházak. Elképzelek egy gyönyörű, letisztult házat, ahol az egyik szobában az ember hirtelen egy hófehér falfelületen semmi mással sem találkozik csak egy Karsai Zsófia kerámiával. Valamelyikkel ezek közül. A szobában semmi más nincs, talán csak a padlón a vak december.
Így képzelem az ideális teret ezeknek a „képeknek”. Nem tudom őket igazán képeknek nevezni, és bevallom bajban is vagyok, midőn megpróbálok úgy beszélni róluk, mintha nem lennem közöm ahhoz a világhoz, ahhoz a műteremhez, ahonnan ezek a „képek” jönnek.
Ahol nem tükröz és nem kritizál, hanem elemez, elemeire bont valamit a művész, ahol a nagy alkímiai folyamat végbemegy, ahol a kerámia elkészül, ahol „kép” vagy „tárgy” születik, a műterem – amely Karsai Zsófia és Holló István otthona is egyben -, ahová gondolatban el kell jutnunk. Az hogy egy műterem a művész otthona is sok okból fakadhat, de egészen biztosak lehetünk benne, hogy a legtöbb művész vágyik ugyanarra, amit egy-egy hétköznapi ember nap-mint-nap megél. Mégpedig, hogy bemegy a műterembe alkotni, majd pedig hazamegy. És haza már nem viszi a „munkát”.
Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. Az alkotás szinte soha nem a műteremben kezdődik és soha nem ott ér véget. Egy művész soha nem megy szabadságra és nyugdíjba sem. Nincs kezdete és nincs vége annak az állapotnak, legfeljebb csak nagy válságai vannak, amit úgy hívunk, hogy művészi alkotás. Éppen ezért imádok bemenni műtermekbe, különösen, ha azok egyben otthonok is.
És most kiléptem a semlegességből, hogy beléphessek a személyességbe. De belépni egy házba, amit megtölt az az erő, az az energia, amit lakói sugároznak: hatalmas élmény. Elkezdjük megérteni a lakókat. Meglátjuk milyen széken ülnek, milyen ablakon néznek ki. Megérezzük, hogy milyen illatok és milyen energiák veszik őket körbe.
Hogy élsz? - szoktam kérdezni barátaimtól, s valójában ezekre az illatokra és energiákra gondolok. Várom, hogy valaki úgy válaszoljon erre a kérdésemre, hogy levendula illatban egy Karsai Zsófia kép erőterében lebegek. És én tudni fogom, hogy minden, de minden a legnagyobb rendben.
 
 
Szentendre, 2016. november 5.

KÉPZŐMŰVÉSZET a DRÓTon

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 1.

Kétszáz alkotás szerepel a 63. Vásárhelyi Őszi Tárlaton, köztük a DRÓT által Szentendrén kiállított szombathelyi festőművészé, Mészáros Szabolcsé is! A hírre tekintettel Mészáros Szabolcs kiállítását 2016 szeptember 16-ig meghosszabbítjuk, amikor is Szarka Fedor Guido képeit fogjuk a művészek városában kiállítani. Részletek és a tárlatra beválogatott festményről kép itt. - Mészáros Szabolcs a legjobb kétszáz kortárs között - a szentendrei kiállítást meghosszabítjuk
 

2016 július 29-én nyílt meg és már látogatható az első DRÓT-kiállítás Szentendrén, a festők városában. A kis kiállítások terveink szerint egymást fogják követni a Szerb utca 2 alatti Red Lion étterem előterében. A kiállítást lapunk főszerkesztője, Weiner Sennyey Tibor az alábbi esszével nyitotta meg. Víz és fény, avagy mi a festészet? 

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 2.

Festők és költők a legritkább esetben magyarázzák saját műveiket, pedig azért néha nem ártana pár szót szólni. Különösen, ha a versekről első pillantásra úgy tűnhet, mintha kiszakadtak volna közegükből, s valami ismeretlen világba kerültek. Pedig nem. Mit keres Szarka Fedor Guido festményei között Weiner Sennyey Tibor négy verse? Valójában csak hazatalálnak. Ott vannak most, ahová igazán tartoznak. Onnan közelítek az ő képei felé, ahonnan a legbiztosabban kapcsolódok: a verseim felől.  Bali-azúr és tengerifű zöld - Szarka Fedor Guido szentendrei kiállításának megnyitója


Milyen Szókratész bürökpohara? Mi az a vitrográfia? Belefér-e egy üvegtálba az egész univerzum? Milyen Amerikában horvát és magyar kettős identitással alkotni? Szilágyi Csilla vezetett körbe minket a budapesti Croatica központban rendezett kiállításán. Ha van tíz perced és csodálatos tárgyakat akarsz látni, akkor ezt a videót nézd meg! Üveg által világosan + Szilágyi Csilla kiállítása a Croatica galériában + VIDEÓ

Szánj tíz percet a művészetre és gyere velünk - legalább virtuálisan - a fiatal, kortárs képzőművészek kiállítására, ahol az egyik alkotó Juhász Gergő vezet körbe, bemutatva társai és saját művészetét. Most bepillanthatsz a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2016-ban diplomázó, képgrafika szakos hallgatóinak budapesti kiállításba. Van tíz perced fiatal, kortárs, magyar képzőművészek munkáira? Akkor ezt a videót látnod kell!

„A mai világban nincs megadva az anyaság kellő tisztelete” - mondta Kiss Márta festőművész, akinek március 26-án nyílik legközelebb kiállítása. De beszélt nekünk angyalokról és emberekről, festészetről és gyermekvállalásról, a kisgyermekes anyák helyzetéről és a vega konyháról.  Anyának lenni művészet - Kiss Márta interjú

A csúti pottyantóst látjátok? Az nem az, hanem egy diktátor végbele, melybe mindenkit, aki elfogadja és hajbókol hozzá, sőt azokat is, akik kussolnak - egyébként különösen azokat: belepasszíroz. Végbélkúpok lesztek hamarosan mind, vagy, ami annál is rosszabb, biodíszlet ott, ahol egy nemzet tűnik el. - Baranyai Levente kiállítását ezzel az írással nyitotta meg a Hadik Kávéházban Weiner Sennyey Tibor. A felcsúti pottyantós - Baranyai Levente képei elé

„…ez egy ilyen kollektív kölyök-tudatalatti…” - Freund Éva esszéje Rabóczky Judit új szobrairól. -  Az elszabadult vasgyerekekről

Megvolt ez a cseresznyevirágzás valamelyik távoli tavaszon, és szemlélted már hanyatt dőlve a lombokat így. Megvolt, de lefotózni nem lehet az ilyesmit, az nem idéz illatokat így sosem. Kontra Ágnes képeiről. - A tavasz festészete - KULTÚRPART 2015.

Nézzék, közelről csodálják a Királynőt. Nincs koronája, ellenben van öntudata. Tehetsége, remek művészete, finom érzéke. Ő Rabóczky Judit, a Királynő, akinek nem kell a Király. Völgyi Tóth Zsuzsa nyitotta meg a Fészekben Rabóczky Judit kiállítását azzal az írással, amit itt és most a DRÓTon olvashattok. - Rabóczky Judit, a Királynő - Völgyi Tóth Zsuzsa írása

 

Az elmúlt hónapban tizenegy művész vett részt a nyugat-indiai Pune városában közös alkotói programon, köztük egy magyar is: Bubla Éva, aki észt alkotótársával, Lilli Tölppel a város természeti, ökológiai vonatkozásait vizsgálta és dolgozta fel alkotásaiban. A DRÓTon most leírást és néhány képet láthattok az indiai kiállításukról. Művészettel a környezetvédelemért – Bubla Éva és Lilli Tölp kiállítása Indiában

Nem csak kutyákról, nem csak irodalomról, nem csak üvegékszerekről beszélgettünk Czapáry Veronika író, költő, üvegművésszel és Sárfi Gabriella főkoordinátorral a Dumtsa Korzó Fesztiválon, Szentendrén.  - Üvegköltemények szerzője + VIDEÓ

Szarka Fedor Guido T O R O N Y című kiállításán jártunk Művelődési Szinten. Interjút láthatnak az alkotóval és részleteket a megnyitóból. Tornyokat építetek magyarok! - Szarka Fedor Guido képei a MÜSZIben + VIDEÓ

Szarka Fedor Guido kiállítása április elsején nyílik a győri Esterházy-palotában. Műtermében látogattuk meg a művészt, ahol nem csak a most nyíló kiállításról, és az új képekről, hanem a rombolás és építés misztériumáról is beszélgettünk. Videó és részletek a DRÓTon. - Mi az az āratī? - Látogatás Szarka Fedor Guido műtermében + VIDEÓ

Az emberiség számára három ajándék adatott meg. Az egyik a filozófia, a második a vallás és a harmadik a művészet. - mondta Rácz Géza, a Kagylókürt folyóirat főszerkesztője április elsején Győrben, a Rómer Flóris Múzeumban, ahol ezekkel a szavakkal nyitotta meg Szarka Fedor Guido nagyszabású kiállítását. A DRÓTos videónkon keresztül most meghallgathatjátok a megnyitóbeszédet és bepillanthattok a kiállításba, amely 2016. május 1-ig látogatható. Ez az āratī! - Rácz Géza beszéde Szarka Fedor Guido kiállításának megnyitóján + VIDEÓ
 

Most vasárnap Győrben Szarka Fedor Guido kiállítását nem csupán megnézhetjük, de közelről is megismerkedhetünk a művész alkotómódszereivel, sőt ki is próbálhatjuk azokat. Az Āratī kiállítás megnyitóján is ott voltunk, meglátogattuk a műtermében Guidót, most pedig Zemlényi-Kovács Barnabás rövid elemzését közöljük a tárlatról, melyet május elsejéig lehet megtekinteni Győrben. Írás, részletek és művészet: a DRÓTon. Ha tetszett: add tovább! Az értő szellem derűje - Szarka Fedor Guido győri kiállításáról


DRÓTkonyha

Egyedülálló főzőműsort közvetít mától néha a DRÓT! Itt van végre a DRÓTkonyha! :) Milyen művészien főzni művészekkel? Milyen egy igazi spagetti, amit Mészáros Szabolcs festőművész készít nekünk szombathelyi műtermében? Miért fontos a víz és a táj? Miért jó ázó kocsikat festeni? Miért kell és hogyan lehet a paradicsom héját szakszerűen eltávolítani? A DRÓTkonyha első filmjéből kiderül. Ha tetszett: add tovább! :) Hogyan főzzünk spagettit? - Főzés Mészáros Szabolcs festőművésszel - DRÓTkonyha1.

Gyakran ér minket a kritika, hogy teljesen elszállt dolgokat is közlünk. Ezt  visszautasítjuk, és nagy örömmel ajánljuk figyelmetekbe a DRÓTkonyha második részét, amelyben megtekinthetitek Nagy Zsófia festőművész ehető képeit és meghallgathatjátok Dobai Bálint költő iható haikuit. Zabálni fogjátok! Vagy nem. Mindenesetre megköszönjük, ha megosztjátok :) Fogyasztható művészet - ehető képek és iható szavak - DRÓTkonyha2

 

 
 
 
 
 
 

 

  • Karsai Zsófia
  • kerámia
  • művészet
  • Szentendre
  • képzőművészet
  • kiállítás
  • megnyitó
  • Művészet