A drótháló varázslatos művésze: Edoardo Tresoldi

A drótháló varázslatos művésze: Edoardo Tresoldi

2015. 07. 14., k - 08:39
0 hozzászólás

Amíg Magyarországot évek óta egyre jobban ellepik a művészi, sőt esztétikai érték nélküli emlékhelyek (legtöbb kistelepülésünkön az egyetlen köztéri alkotás egy minden átgondoltságot, szakmaiságot nélkülöző vesszentrianon-típusú…

Edoardo Tresoldi

Edoardo Tresoldi

...nos, nehéz a megfelelő szót megtalálni… de talán mondjuk úgy: objektum),  szégyenletesen sok pénzt költünk olyan történelminek hitt szobrok felújítására, amik már köszönő viszonyban sincsenek sem az eredetijükkel, sem az akkori épített környezetükkel, elképesztően meggondolatlanul csesszük ki (bocs) a köztereinkre a ronda vagy egyszerűen értékelhetetlen híresember- és/vagy zsánerszobrokat, kortárs szobrászművészeink dolgoznak raktáraknak (akiknek a nevét nem ismeri a nagyközönség, munkáikat egy-egy kiállítótéren kívül soha nem fogjuk látni), addig a világ boldogabbik felén a szobrászat, a land art, street art nem ismeretlen fogalmak a hétköznapokban. Szóhoz és térhez jutnak például olyan művészek, mint Edoardo Tresoldi.

Edoardo Tresoldi gigantikus drótszobra a Roskilde Fesztiválon
Edoardo Tresoldi gigantikus drótszobra a Roskilde Fesztiválon

Nevére az idei Roskilde Fesztivállal kapcsolatban figyeltem fel. Ez Dánia legrégebbi zenei fesztiválja – 1971 óta rendezik meg -, melyre idén a fiatal olasz szobrászt is meghívták, hogy egy alkotásával emelje az esemény fényét. Tresoldi alapvetően dróthálóval dolgozik, munkái ettől különösen légiesek, a szó összes értelmében együtt élnek a környezetükkel.

A Roskilde-n felállított, hozzávetőleg 5 méter magas alkotása azonban nemcsak egy testháló – habár ennyivel is beérnénk -, de egyben mobil szobor is, mutatom:

Edoardo Tresoldi

Hogy a szobrászat ma mennyire más, mennyivel több, mint egy piedesztálra emelt halott ember lovas- vagy mellszobra, vagy mint egy utcaszintre helyezett szelfizhető giccs, arra szó szerint ragyogó példa Tresoldi alkotásának változása, amint leszáll az éj. A tér-forma művészete játszik az áttetszőséggel éppúgy, mint a fénnyel, a világítástechnikával:

Éjszaka megvilágítva, felegyenesedve
Éjszaka megvilágítva, felegyenesedve
Ugyancsak éjjel, összekupodova, más fényben (fotók: Fabiano Caputo)
Ugyancsak éjjel, összekupodova, más fényben (fotók: Fabiano Caputo)

Edoardo Tresoldi további alkotásaira is érdemes vetnünk néhány pillantást. Az egyik leghíresebb az Incipit (latin: kezdődik) című, amit idén állítottak fel az olaszországi Marina di Camerotán. A kihelyezésről rövid videót is készítettek, nagyon érdekes (lásd a cikk végén):

Edoardo Tresoldi: Incipit
Edoardo Tresoldi: Incipit

A Roskilde-szoborhoz hasonló az Oltro Il Muro Street Art-fesztiválra készített alkotása: Sapri település tengerpartján ül, mélázik ez a kalapos fickó.

Edoardo Tresoldi: Pensieri
Edoardo Tresoldi: Pensieri

Ám, ha jobban megnézzük, ebből a videóból kiderül, hogy nincs egyedül a gondolataiban. Sőt, láthatjuk, hogyan készült és az alkotó is megszólal: