Mi a vipassaná? Miért ez a cím?

Mi a vipassaná? Miért ez a cím?

2020. 10. 30., p - 08:40
0 hozzászólás
Meditáció? Kiállítás? Itt és most? Megérkezés? A középút gyönyör és üresség között.
Vipassaná # 2

Vipassaná # 2

10
9
8
7
6
Dóra Attila, a kiállítás kurátorának előszava
 
Dóra Attila

Vipassaná # 2

kiállítás megnyitója

 
Mi a vipassaná? Miért ez a cím?
A szanszkritban a vi szó kiterjedtet jelent, a pasti pedig látást. A tibeti buddhizmus - La-Tong - magasabb látásnak fordítja. A magyar nyelvben belátás, vagy tisztánlátás a megfelelője. Ha olyan a világ, amilyennek látjuk, akkor a vi (kiterjedtség) csak nagyobb perspektívát jelent, vagy valami mást?
 
A tantra szerint az életet vagy mandalaszerűen éljük, vagy sem. A buddhizmus az asztrológiai jegyek és házak tükrében elemzi, vagy a három, négy, öt elem tan szerint is.
Ezek az indiai mahabutha, a négy őselem tanítása, a kínai wu-xing (öt elem), valamint ezek kapcsolódásai múltban, jelenben és a jövőben.
(Fontos megjegyeznünk, hogy a négy elem és öt elem nem fizikai létező tárgy, hanem energiaállapot. S az öt elem nem a négy kiterjesztése, hanem azon állapotok megváltoztatására irányuló aktus. Tehát például a négy elem víz az északi égtájhoz tartozik, hideg, nedves, de az öt elemben lefelé folyó tisztító folyamat, mely a négy elem bármelyikét megváltoztatja.)
 
S most a válogatásról. A kiállított munkák és alkotóik - elválaszthatatlanok egymástól. Nem célom az alkotók asztrál-mítoszi elemzése. Nincs rá felhatalmazásom. De műveik láttatni engednek valamit személyiségük rejtett aspaktusaiból.
Láng Eszter 2018-as Velemben készült Velem (Föld) sorozata nem a földön talált vagy abból kiragadott darabkák folytán kapcsolódik a Föld elemhez, hanem mert az alkotói szándék vitte erre.
Bátorfi Szabolcs képe a színei folytán vizes, energiája folytán tüzes, kimerevített pillanatként földes energiákat hordoz.
A megszólaló zenék megfoghatatlanságuk folytán a levegőhöz, alkotói szándék szerint a tűzhöz, tér-specifikus megszólalásuk révén a vízhez, és a rögzített elemeik folytán a földhöz tartoznak.
Révész Ákos munkái, alkotói attitűdje - a tűz. A láthatóvá tett energiaáramlás. Jelen munkáiban a saját készítésű parázs-szén festék pedig föld.
Vincze Petronalla munkái víz és föld. Ő a psyché, az asztrológiai hold rejtőzködő szenvedélyessége, azaz a wu-xing (fa és fém) energiája.
Szlabey Zoltán az európai Logosz felmutatója, kinek Möbius-szalagjaiban megjelenik az a csavar, hogy meg kell kérdeznünk magunktól, ez a világ a való, amit látunk, s a másik illuzórikus, amiről rejtett tudásunk van, vagy fordítva.
Apostolis Zolotakis (Görögország) szintén tűz és föld jegyeket mutató munkái kimozdítanak megszokott világunkból. Képei feketesége a belátást és az újjászületést jelentik.
Kuroda Mineo (Japán) objektjeiben minden van. Értelmezhető minden felől. És sehonnan sem. Olyanok, mint a buddhista gondolkodás koanjai, vagy rejtett kincsei, a thermák. Nincs rá magyarázat, hogy miért is van, és hogyan, de mégis van.
 
S az idő aspektusáról pár szó: Egy Mineóval folytatott nem-beszélgetéssel kezdődött. A berceli kőbánya melletti hegytetőn ültünk, és a friss bemutatást követően pár órát hallgattunk. Az a pillanat már a múlté. Vincze Petronella Életvonalak-ja az előző és a mostani kiállítás kogója - az örökké tartó jelen.
S Ákos erre az alkalomra festett munkái a gadameri horizont kitágítása, s a remény, hogy nemcsak a múltból építhetünk, hanem a jövőt is beemelhetjük a jelenbe.
 
Az Upanisadok úgy tartja, tudáshoz hallomásból, könyvekből, a mestertől vagy a pillanat teljes átéléséből lehet jutni.
 
Tehát mi is ez a pillanat, s mi a vipassaná?
A ma elterjedt mahajána irányzatok szerint a Vipassanát nem lehet gyakorolni. Oda vagy megérkezünk, vagy sem. Saját meditációs praxisom alapul véve, mely nagyon hasonlít az itt kiállított művészek alkotói attitűdjéhez, az emberi testben a köldök-csakrához tartozik a hétköznapi gondolkodás, az ítélkezés, a karma világa, mely állapotot tisztátalan kettősség jellemzi. Különbség van az én és a formálódó alkotás között. A középpont kibillen egyensúlyából.
A meditáció második foka a nyugodt időzés állapota, amihez az egyhegyűség gyakorlásával jutok el. Homlok-csakra. A harmadik szem. A kép elkészült, és a műteremből az otthon falára kerül. A művész már nem ítélkezik, nem hasonlít. Tiszta kettősség.
S utána? Törekvés? Szerveződés? Elengedés? Összpontosítás?
 
A vipassaná a Szív csakrájában. A nem-kettőség pillanata.
 
Meditáció? Kiállítás? Itt és most? Megérkezés?
 
A középút gyönyör és üresség között.
 
 
Vipassaná # 2 kiállítás
az Art9 Galériában
(Budapest, Ráday u. 47.)
Kiállító művészek:
Láng Eszter, Vincze Petronella, Bátorfi Szabolcs, Kuroda Mineo,
Révész Ákos, Szlabey Zoltán, Apostolis Zolotakis
 
Kurátor: Dóra Attila